czwartek, 6 kwietnia 2017

KARTA CHARAKTERYSTYKI - Magnez


Magnez dla zdrowia

  • W przypadku dolegliwości zlokalizowanych w konkretnej partii ciała (bóli, urazów) najbardziej efektywną metodą dostarczenia magnezu jest Magnezowa Terapia Transdermalna(TMT – Transdermal Magnesium Therapy). Wiedzą o tym sportowcy, dla których TMT jest niemalże codziennością. Pisząc więc o leczeniu chlorkiem magnezu mam na myśli olej magnezowy. Można go też kupić jako gotowy produkt, ale producenci słono każą sobie za niego płacić. Powstaje też pytanie „Ile magnezu w oleju magnezowym”? Nie są to zazwyczaj oleje o wysokim stężeniu. Najlepiej zrobić więc olej samemu.
  • dostarczenie magnezu w postaci oleju magnezowego jest 3-4 razy szybszą i skuteczniejszą metodą, niż w postaci tabletek!
  • magnez to jeden z trzech najważniejszych składników mineralnych – obsługuje szeroki zakres procesów fizjologicznych
  • bierze udział w ponad 300 reakcjach przemiany materii w organizmie
  • jest odpowiedzialny za utrzymanie i regulowanie szerokiego zakresu procesów wewnętrznych ciała
  • odpowiada za przekazywanie impulsów nerwowych i odtruwanie organizmu
  • bierze udział w wytwarzaniu energii i reguluje poziom składników odżywczych
  • pomaga utrzymać stały poziom wapnia, cynku, miedzi, potasu, witaminy D i innych składników pokarmowych w organizmie
  • każdy organ w ciele używa magnezu (w szczególności serce, mięśnie i nerki)
  • stanowi podstawę leczenia artretyzmu, tj. bóli i zaplenia stawów (wspomagane boraksem, MSM i DMSO)
  • wspomaga leczenie problemów takich jak pobudzenie, lęk, drażliwość, depresja i zaburzenia snu
  • skuteczny na zaparcia
  • skuteczny przy zespole niespokojnych nóg
  • stosowany przy bólach głowy, migrenach
  • wspomaga leczenie zespółu napięcia przedmiesiączkowego
  • reguluje zaburzenia ciśnienia krwi (reguluje ciśnienie krwi)
  • reguluje stany przedpadaczkowe, drgawki
  • pomaga w detoksykacji estrogenów - ważny suplement przy endometriozie
  • ponadto magnez odgrywa dużą rolę w leczeniu stanów takich jak osteoporoza, astma, cukrzyca, fibromialgia, nudności i wymioty, chorób związanych z utratą słuchu, niewydolnością serca
  • magnez znajduje się w różnych produktach spożywczych (orzechy, produkty pełnoziarniste, kiełki pszenicy, ryby i zielone warzywa liściaste). Pomimo tego, większość ludzi ma dziś niedobory tego minerału. W głównej mierze spowodowane jest to wszechobecnym stresem i tempem życia, które w znacznym stopniu wpływają na ubytek magnezu. Innym przykładem zapotrzebowania na duże dawki magnezu są kobiety w ciąży, których zapotrzebowanie podwójnie się zwiększa.

Zwróć na to uwagę !

  • Formy magnezu

    Do zastosowań leczniczych wybieraj dobrze przyswajalne formy magnezu (chlorek magnezu lub cytrynian magnezu) oraz te o odczynie zasadowym.

    Weźmy za przykład powszechnie znaną Sól Epsom. Występuje ona w formie siarczanu magnezu. Według Daniel Reid, autora Tao Detox, siarczan magnezu jest szybko wydalany przez nerki i dlatego trudny do przyswojenia, dodatkowo posiada kwaśny odczyn. Z tego też względu znajduje swoje zastosowanie w oczyszczaniu wątroby i zabiegach kosmetycznych (z uwagi na zawartość siarki i kwaśny odczyn).

    To wyjaśniałoby, dlaczego efekty kąpieli solankowych w tej soli nie trwają zbyt długo i dlaczego trzeba użyć jej więcej niż np. chlorku magnezu, aby uzyskać podobne rezultaty. Chlorek magnezu natomiast jest bardzo łatwo przyswajany i metabolizowany w organizmie człowieka.

  • Certyfikaty jakości

    Zwróć uwagę na to, czy firma wydaje stosowne atesty jakości. 90% rynku zalewają nas produkty niewiadomego pochodzenia produkcyjnego. W najlepszym wypadku po prostu nie działają, w najgorszym trują nas szkodliwymi dla zdrowia domieszkami. Większość sprzedawana jest jako „czda” (czyste do analiz).

    Wdzięcznym przykładem tutaj jest kwas l-askorbinowy. Często kupujemy go jako lewoskrętną witaminę C na cele suplementacyjne. Jest to tak popularny produkt, że czarny rynek dosłownie kwitnie. W większości przypadków jest to chiński produkt przemysłowy, który z początku miał służyć do czyszczenia basenów. Okazał się jednak strzałem w dziesiątkę jako produkt na cele prozdrowotne! Osobiście nie odważyłabym się spożywać go w dłuższej perspektywie.. Dobry chemik „na oko” potrafi ocenić, czy takowy kwas kwalifikuje się w ogóle na jakość „spożywczy”, nie wspomnę o „technicznym”! Nie licz na to, że kupisz dobrej jakości witaminę C za 30zł ! Taka po prostu nie istnieje.

  • Jakość produktu

    Jakość produktu chemicznego o nazwie „spożywczy” nie nadaje się do wewnętrznej suplementacji! Ten parametr jest często błędnie interpretowany, bo „spożywczy” wydaje się odpowiedni do spożywania. Nic bardziej mylnego! Jakość „spożywcza” to parametr, który mówi o tym, że produkt może być wykorzystywany na cele produkcji spożywczej (np. do konserwacji żywności) lub na cele domowe (np. odpleśnianie produktów lub wekowanie).

    Wbrew ogólnemu pojęciu, do celów suplementacji nadaje się wyłącznie produkt o jakości „czysty” lub „czysty do analizy”. „Czysty” w rzeczywistości to w praktyce to samo co „czysty do analizy”. Różni je jedynie wymóg zakresu dokładności badań i liczba miejsc po przecinku w wynikach. A za tym idzie też i cena!

Jak stosować?

  • Zasada ogólna

    Osoby zdrowe: dzienna dawka magnezu to około 6 - 8 mg na 1 kg wagi ciała. Dr Shari Lieberman, certyfikowana specjalistka od żywienia FACN, zaleca 500 - 750 mg magnezu dziennie

    Osoby chore: na poważniejsze schorzenia, np. dusznicę bolesną lub osteoporozę: dzienna dawka magnezu to 500 - 1000 mg

  • Typowa kuracja (wewnętrzna)

    Oficjalne normy podają 5-8 kropli oleju magnezowego rozpuszczone w szklance wody 2 - 3 x dziennie. Nie jestem jednak fanką stosowania magnezu wewnętrznie z uwagi na jego bardzo słabą bioretencję.

  • Typowa kuracja (zewnętrzna)

    Minimum 10 - 15 psiknięć 50% lub 70% oleju magnezowego 3 x dziennie w miejsca, gdzie występują skórcze. W przypadku braku takich i ogólnego dostarczenia magnezu do organizmu olej magnezowy najlepiej stosować na zewnętrzne strony stóp i dłoni.

    Skóra może trochę szczypać. Po 20 minutach olej można zmyć (do tego czasu większość jonów magnezu zostanie wchłonięta przez skórę).

  • Współdziałanie

    Magnez działa najlepiej w połączeniu z witaminą B6 i cynkiem

  • Uwagi:

    • Należy unikać bezpośredniego kontaktu z oczami, błonami śluzowymi i innymi wrażliwymi obszarami, takimi jak twarz. Wchłanianie chlorku magnezu można poprawić poprzez rozprowadzenie go wodą.
    • Zbyt dużo magnezu może spowodować w niektórych przypadkach mętny mocz. Należy wtedy zmniejszyć dawkę
    • Zachowaj ostrożność przy wrażliwej skórze oraz atopowym zapaleniu skóry - olej magnezowy może szczypać przez jakiś czas. W tym przypadku najlepiej rozcieńczyć olej do akceptowalnego poziomu lub zmyć po 20 minutach
    • Unikaj magnezu, jeśli masz miastenię lub poważne problemy z nerkami (np. ciężką niewydolność nerek).
    • Bądź ostrożny, gdy masz osłabione nadnercza lub niskie ciśnienie krwi.

Zdrowotne przepisy

  • Olej magnezowy 50% i 70%

    50%: 50g chlorku magnezu zalej 50ml (50g) wrzącej wody destylowanej (nie demineralizowanej! – jest zbyt zanieczyszczona na cele prozdrowotne)

    80%: 80g chlorku magnezu zalej 20ml (20g) wrzącej wody destylowanej (nie demineralizowanej! – jest zbyt zanieczyszczona na cele prozdrowotne)

    Olej magnezowy w formie 70%, a nawet 80% jest moim zdaniem zdecydowanie skuteczniejszy i bardziej ekonomiczny

    8 psiknięć oleju magnezowego 50% dostarcza 100 mg magnezu do organizmu.

  • Zaparcia

    8 – 15 kropli na szklankę wody 2 – 3 x dziennie (zależnie od nasilenia problemu)

  • Zapalenie stawów, sztywność i bóle mięśni

    Zastosuj olej magnezowy na obolały obszar i przykryj miejsce na noc tkaniną

  • Kąpiel magnezowa - Ogólny relaks i ukojenie nerwów

    Weź gorącą kąpiel z dodatkiem 1 – 2 szklanek chlorku magnezu i 1-2 szklanek sody oczyszczonej,. Soda ma właściwości lepszego wchłaniania magnezu.

    Tańszą metodą będzie pewnie smarowanie się oliwą magnezową, jednak połączenie magnezu i sody w kąpieli daje spektakularne efekty uzupełnienia niedoborów magnezu.

    Podobne, tańsze rozwiązanie uzyskasz wsypując do kąpieli Sól Epsom, jednak efekty takiej terapii magnezowej są dużo mnie trwałe.

  • Ochrona ścięgien

    Moczenie stóp w misce z dodatkiem chlorku magnezu (najlepiej z dodatkiem sody oczyszczonej) jest jedną z najlepszych rozwiązań (poza ćwiczeniami rozciągającymi), które możesz zrobić dla siebie, aby chronić przed zerwaniem, czy innymi urazami swoje ścięgna.



Powiązane artykuły

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz