czwartek, 6 kwietnia 2017

Mg - Najlepszy Magnez i Jego Formy, czyli jak czytać ulotkę?



Czytanie ulotki suplementów magnezowych możne przyprawić o zawrót głowy: cytrynian, chelat, tlenek, chlorek, siarczan, węglan, mleczan, stearynian, diglicynian , octan, asparginian, pidolan, glukonian..

Do tego dokoptuj jeszcze tematykę jonów, a związków magnezu i powstaje temat rzeka. A wybór odpowiedniej formy magnezu to Twój pierwszy i najważniejszy wybór ! Ale jak właściwie czytać ulotkę?

Przede wszystkim zapomnij o zagrywkach marketingowych – „magnez na stres, przemęczenie, dla kobiet, dla mężczyzn, dla dzieci, dla seniora, dla sportowców, dla młodzieży, dla osób pijących kawę, forte, chelat, skurcz..”. To są chwyty marketingowe, które mają trafić do przeciętnego Kowalskiego i uwierz mi - nie tego szukasz.


Związki magnezu dzieli się na organiczne (cytrynian, mleczan, pidolan, glukonian, octan, asparginian, stearynian) i nieorganiczne (tlenek, chlorek, siarczan, węglan).

Związki nieorganiczne możesz od razu odstawić na bok, ich biodostępność jest naprawdę znikoma, poza jednym – chlorkiem magnezu, który w dodatku jest alkaliczny!

Chlorek magnezu

Tradycyjnie, magnez wchłaniany z diety występuje zawsze w formie zjonizowanej. Kolejno jest przekształcany w żołądku na chlorek magnezu, bądź wiąże się z białkami, szczególnie z chlorofilem. Następnie zostaje rozłożony i przybiera zdolne do absorpcji postacie chlorku magnezu lub magnezu chelatowanego. Dlatego właśnie najbardziej korzystną formą na cele suplementacji jest chlorek magnezu. Jest on bardzo łatwo przyswajany i metabolizowany w organizmie człowieka.

Chlorek magnezu to odżywczy związek mineralnej pozyskiwany z odparowania wody morskiej. Suplementacja chlorkiem magnezu w związku z tym dostarcza jonów magnezu i chlorku, które są wymagane do stymulowania aktywności enzymów trawiennych i wytwarzania kwasu solnego w żołądku. Chlorek wspomaga także pracę nerek i może przyspieszyć spowolniony metabolizm. I chociaż zawiera jedynie 12% elementarnego magnezu, to jego absorbcja jest błyskawiczna i bardzo wydajna (czytaj więcej).

Cytrynian magnezu

Cytrynian magnezu jest także dobrym rozwiązaniem na suplementację. Występuje w postaci soli organicznych, a te zapewniają najlepszą wchłanialność magnezu. Absorbcja cytrynianu wynosi aż 90% !

Cytrynian stosowany jest też jako wolny chelator metali ciężkich. Dodatkowo wykazuje lekkie działanie przeczyszczające, którego nie obserwuje się przy chlorku. Podobne działanie, ale dużo silniejsze, posiada też siarczan magnezu (Sól Epsom). Cytrynian będzie jednak lepszym wyborem dla łagodnych zastosowań.

W odróżnieniu od siarczanu, cytrynian reguluje pH organizmu w kierunku zasadowego (alkalizuje organizm). Przyczynia się do detoksykacji wapnia zgromadzonego wewnątrz komórek, a to wiadomo, szybko zabija komórki. Dostarcza zatem więcej energii tym komórkom, które jej podejmują.

Siarczan magnezu (Sól Epsom)

Weźmy pod lupę popularną Sól Epsom. Występuje ona w formie siarczanu magnezu. Według Daniel Reid, autora Tao Detox, siarczan magnezu jest szybko wydalany przez nerki i dlatego trudny do przyswojenia, dodatkowo posiada kwaśny odczyn. Z tego też względu znajduje swoje zastosowanie w oczyszczaniu wątroby i zabiegach kosmetycznych (z uwagi na zawartość siarki i kwaśny odczyn). Wchłania wodę w okrężnicy i w ten sposób nadaje się jako środek przeczyszczający.

To wyjaśniałoby, dlaczego efekty kąpieli solankowych w Soli Epsom nie trwają zbyt długo i dlaczego trzeba użyć jej więcej niż np. chlorku magnezu, aby uzyskać podobne rezultaty.

Nie przepadam za Solą Epsom z jednego względu – nie ma zdolności do alkalizowania organizmu. Jest za to niezastąpiona do oczyszczania wątroby i do zastosowań kosmetycznych (czytaj więcej).

Jabłczan Magnezu

Jabłczan magnezu to połączenie wodorotlenku magnezu (Mleka Magnezji) z octem jabłkowym. Pomimo tego że wodorotlenek magnezu ma słabą absorbcję, to połączenie tych dwóch substancji suma summarum zapewnia nienajgorsze wchłanianie. Wiązania jonowe magnezu i kwasu jabłkowego są łatwo łamliwe.

Jabłczan magnezu przemyca wiele walorów octu jabłkowego, który jest polecany między innymi na przewlekłe zmęczenie i doenergetyzowanie się. Jednak na te cele wybrałabym po prostu picie octu jabłkowego z sodą (czytaj więcej), a jabłczan zastosowała w przypadku niedostępności chlorku, bądź cytrynianu magnezu.

Węglan magnezu

Przyswajalność popularnego na rynku węglanu magnezu wynosi około 30%. W praktyce są to słabo przyswajalne nieorganiczne sole magnezowe, a wiadomo, że magnez najlepiej się wchłania z soli organicznych.

Stearynian magnezu

Stearynian magnezu występujący w multiwitaminach to kwas stearynowy z jonami magnezu w załączeniu. Jest on stosowany jako wypełniacz do kapsułek witaminowych, aby zapobiec przyklejaniu się witamin podczas produkcji. Nadaje także tabletkom swój woskowy wygląd i topi się w temperaturze 88 stopni Celsjusza.

W wyniku tego, tabletki ze stearynianem magnezu pogarszają biodostępność witamin, gdyż woskowina zmniejsza zdolność witamin do rozpuszczenia w żołądku. Wyobraź sobie jedzenie witamin razem ze świecą, to mniej więcej taki obraz.

Unikaj wszelkich suplementów z tą formą magnezu. Jedyne co dobre można o nim powiedzieć, to to, że smarując jelita swoją konsystencją zmniejsza w ten sposób zaparcia. Choć to też znikomy efekt.

Tlenek i wodorotlenek magnezu (Mleko Magnezjowe)

Suplementacja tlenkiem magnezu (nieorganiczne sole magnezowe), czy wodorotlenkiem w ogóle mija się z celem. Wymagają one dodatkowo użycia kwasu chlorowodorowego (solnego). Ich przyswajalność wynosi około 4%! Nie wiedzieć czemu, są to formy bardzo szeroko rozpowszechnione w tradycyjnych suplementach aptecznych.

Warto zatrzymać się przy wodorotlenku magnezu, potocznie zwanym Mlekiem Magnezji (Milk of Magnesia – MOM). Fakt, że charakteryzuje się tak znikomą absorbcją, czyni z niego jednocześnie genialne remedium na zastosowania zewnętrzne. Dołączając do tego bardzo wysoką wartość pH (=10) mamy najlepszą alkaliczną substancję pod słońcem na wszelkie problemy skórne. W praktyce skutecznie zwalczysz w ten sposób egzemę, trądzik, a jednocześnie nie znajdziesz lepszego podkładu matującego i płynu do płukania ust jak 8% roztwór Mleka Magnezji (czytaj więcej).

Glutaminian i asparagina magnezu

Znowu glutaminian i asparaginian magnezu to pochodne toksycznego aspartamu (sztucznego słodzika). Tych w ogóle wystrzegaj się jak ognia.

Chelaty i jony – o co właściwie chodzi?

A co z chelatami? Pewna znana na rynku firma – producent opatentowanych połączeń chelatowych magnezu głośno krzyczy o swoich badaniach klinicznych. Wynika z nich, że ponoć magnez chelatowany ma wyższą przyswajalność niż z połączeń nieorganicznych.

Szału nie ma, bo i tak chelaty klasyfikują się niżej z biodostępnością niż związki organiczne. Ale wiadomo jak jest patent i odpowiedni marketing to sprzedaż rośnie lawinowo. A efekty..? Hmm.. uszczuplone portfele z pewnością..

Jedną z ważniejszych informacji jest zawartość magnezu w postaci jonowej. Na przykład na opakowaniu widnieje notka, że produkt w 1 tabletce zawiera 400mg chlorku magnezu, a zawartość jonów magnezu (czystego magnezu) wynosi 50mg. Właśnie to 50mg jest rzeczywistą ilością zawartości magnezu w tym produkcie i na to trzeba zwracać szczególną uwagę.




Powiązane artykuły

Źródła:
Daniel Reid - Tao Detox
www.health-science-spirit.com/MagChlor.pdf
www.earthclinic.com/remedies/transdermal-magnesium-therapy.html
drsircus.com/medicine/magnesium/uses-of-magnesium-oil
www.ancient-minerals.com/products/magnesium-application-use/
www.earthclinic.com/supplements/magnesium.html
www.earthclinic.com/remedies/transdermal-magnesium-therapy.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz