poniedziałek, 5 czerwca 2017

KARTA CHARAKTERYSTYKI - Spirulina


Spirulina dla zdrowia

  • z uwagi na bogactwo odżywcze, zarówno chlorella jak i spirulina definiowane są jako pożywienie, nie suplement diety
  • do niedawna uważana za środek wspomagający odchudzanie z powodu wysokiej zawartości fenyloalaniny
  • koniecznie rozważ zażywanie spiruliny (bądź chlorelli), jeśli jesteś na diecie niskobiałkowej, wegeteriańskiej czy wegańskiej, odchudzasz się czy uprawiasz sport. Obie algi są bogatym źródłem białka (przewaga dla spiruliny). Za pomocą bio dostępnego białka spirulina buduje masę mięśniową, a jednocześnie pozwala na pozbywanie się masy tłuszczowej
  • nowotwory nie lubią spiruliny z uwagi na niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (kwas linolenowy i szczepy probiotyczne). Badania mówią, że spirulina zawiera wiele aktywnych biologicznie związków, które mogą pomóc w leczeniu jednego z najbardziej agresywnych raków, jakim jest rak trzustki
  • spirulina jest silnym oczyszczaczem krwi (dzięki chlorofilowi i fikocyjaninie) - pomaga transportować tlen do komórek, stymuluje wzrost i odnowę komórek krwi, wymiata metale ciężkie
  • pozytywnie wpływa na niedokrwistość i choroby krwi (chlorella jednak wygrywa pod względem zawartości żelaza)
  • wykazuje też pozytywny efekt na układ sercowo-naczyniowy
  • zwiększa funkcjonalność mózgu – przebadana też w kierunku dzieci, które szybko się uczyły, zapamiętywały i lepiej kojarzyły fakty, w przypadku zażywania spiruliny
  • zdała celująco egazmin w programach Światowej Organizacji Zdrowia dla niedożywionych dzieci mieszkających w krajach niskorozwiniętych
  • poprawia zaburzenia poznawcze i pamięć (w tym Alzheimer)
  • łagodzi stany depresyjne, poprawia nastrój, daje uczucie spokoju i szczęścia. Posiada wysoki poziom L-tryptofanu, aminokwasu wytwarzającego w mózgu, jak również neuroprzekaźniki w postaci serotoniny i melatoniny
  • jeden gram spiruliny dziennie przeciwdziała niedoborom witaminy A, które mogą prowadzić do ślepoty
  • posiada właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze, niszczące bakterie i wirusy (np. HIV-1, enterowirusa, wirus cytomegalii, odry, świnki, grypy A i herpes simplex)
  • wzmocnia układ odpornościowy przez co ten produkuje więcej monocytów, komórek NK i makrofagów
  • pielęgnuje skórę i włosy, zapobiega utracie włosów
  • odmładza organizm od wewnątrz – jest naturalnym antyutleniaczem – wymiataczem wolnych rodników
  • wywiera pozytywny wpływ na wszystkie narządy, ale badania wskazują, że jest szczególnie korzystna dla naszej wątroby (badania Indian-Malezyjskie na myszach, International Journal of Integrative Biology, grudzień 2008 roku)
  • chroni nerki przed trwałym uszkodzeniem rtęcią (Badanie na Uniwersytecie Rjasthan, Indie)
  • świetnie działa na osoby starsze, które mają problemy z przyswajaniem witamin i minerałów z jedzenia

Co mam wybrać: chlorellę czy spirulinę?

W skrócie: chlorella to detoks (w tym metali ciężkich), spirulina to białkowa bomba odżywcza (zalecana również dla dzieci).

Jednakże w kontekście profilaktyki porównywanie tych glonów nie ma najmniejszego sensu, bo najlepiej działają w tandemie. I pomimo tego, że poziom białek, kombinacja witamin, minerałów, składników odżywczych i fitochemicznych wskazuje na korzyść dla chlorelli, poniższy schemat wyraźnie obrazuje na wzajemne uzupełnianie się obu glonów:




WARTOŚCI ODŻYWCZE:

  • ŻELAZO
    Zawiera 58 razy więcej żelaza niż szpinak i 28 razy bogatsze w żelazo niż surowa wątroba wołowa

  • FITOCYJANINA
    Rzadki niebieski pigment, występujący tylko w spirulinie, to super antyoksydant i stymulator systemu immunologicznego

  • CHLOROFIL
    Spirulina jest tuż po Chlorelli najbogatszym źródłem chlorofilu

  • AMINOKWASY
    Spirulina zawiera doskonały bilans 18-tu aminokwasów, w tym wszystkich niezbędnych aminokwasów których organizm nie może sam wytworzyć

  • WITAMINA E
    Spirulina jest najbogatszym źródłem naturalnej pełnowartosciowej witaminy E. … zawiera 3 razy więcej niż np. kiełki pszenicy

  • PIERWIASTKI ŚLADOWE
    Spirulina zawiera 96 pierwiastków śladowych synergicznie zbilansowanych przez naturę.

  • BETA KAROTEN
    Spirulina zawiera go 100 razy więcej niż papaia i 25 razy więcej niż marchew.

  • GLA
    zawiera 3 razy więcej GLA niż olej z wiesiołka

  • WITAMINA B12
    jest jednym z jej najbogatszych źródeł obok Chlorelli.

  • SOD – DYSMUTAZA NADTLENKOWA
    bardzo silny enzym antyutleniający

  • BIAŁKO
    Spirulina składa się w 65-70% z białka roślinnego, które jest w przyswajalne w 95%. Dla porównania białko zwierzęce tylko w 18-20%

Zwróć na to uwagę !

  • Kluczowa kwestia - forma spiruliny

    Najważniejsza kwestia, na którą powinieneś zwrócić uwagę to forma w jakiej kupujesz chlorellę, czy spirulinę. Dostępne są tabletki, kapsułki i bardzo ostatnio popularny proszek.

    Jak to jest, że jem tę chlorellę i jem i nic nie działa? Z chlorellą i spiruliną jest tak, że obie mają bardzo szybkie normy utleniania. Coś na zasadzie oleju lnianego, który wiadomo, że po upływie miesiąca jest w kontekście zdrowotnym bezużyteczny.

    Żeby więc w ogóle miało sens korzystanie z dobrodziejstw tych obu tych cennych suplementów, muszą być spełnione pewne normy produkcyjne. Zapomnij więc o proszku, bo jego data przydatności to jakieś 3 – 5 miesięcy. Chyba, że masz zaufanego sprzedawcę i wiesz dokładnie ile czasu upłynęło od produkcji do dostawy. Proszek to obecnie najprostsza i najtańsza forma pakowania suplementu na rynku, dlatego w przypadku chlorelli i spiruliny warto zwrócić na to uwagę.

    Trochę lepiej, ale w zasadzie podobnie sytuacja wygląda z kapsułkami. Powietrze w kapsułkach zamykane jest już podczas produkcji wraz z ekstraktem. Data ważności jest tutaj dłuższa niż w przypadku proszku, ale problem pozostaje ten sam.

Jedyna racjonalna forma chlorelli i spiruliny to tabletka wyprodukowana metodą prasowania pod ciśnieniem, tak żeby zawierała 100% substancji czynnej:
  • sprasowanie zmniejsza powierzchnię styku z powietrzem miliony razy co pozwala zachować cenne właściwości chlorelli przez długi czas (3 lata). Zatem proces utleniania się i deterioracji produktu dzięki temu zabiegowi mocno spowalnia
  • sprasowanie pozwala na nie stosowanie domieszek (m.in. spajaczy)

    Zatem proces utleniania się i deterioracji produktu spowalnia się dzięki temu zabiegowi, gwarantując zachowanie nie zmienionych właściwości oraz świeżości przez długi okres.

  • Spirulina większa niż 250 mg to ściema?

    Znajdziesz wiele tabletek chlorelli i spiruliny, które mają po 500mg. Czy taka tabletka jest 2 razy bardziej ekonomiczna? Czy ma to w ogóle sens? Postaram się krótko wyjaśnić, że niestety nie bardzo..

    Aby nie zachodziła potrzeba używania pary wodnej o zbyt wysokich parametrach, mogących mieć wpływ na utratę części wartości odżywczych za bezpieczną granicę uważa się wagę tabletki do 250mg. Powyżej tej wagi parametry ciśnienia oraz pary technicznej powodują utratę cennych właściwości chlorelli i spiruliny. Najbezpieczniej jest robić tabletki poniżej normy granicznej, ok. 20% poniżej poziomu uznawanego za bezpieczny, co w sumie daje 200mg. Uwaga ta oczywiście nie dotyczy kapsułek.

  • Pochodzenie algi

    Z popularnymi produktami dzieje się niestety tak, że zaczynają być produkowane na skalę masową. W przypadku spiruliny i chlorelli niezwykle istotne jest skąd pozyskiwane są algi, gdyż wiele produktów obecnie na rynku jest mocno zanieczyszczonych z uwagi na obszary oddziaływania wybuchu elektrowni Fokushima.

    Zatrucie środowiska poszło w kierunku zachodniego wybrzeża USA, a ominęło np. Chiny. Paradoksem, jak dla mnie, są w tym temacie chociażby hawajskie algi, które kwalifikują się pod obszar oddziaływania wybuchu.

  • Uprawy kontrolowane - chlorella chłonie toksyny jak gąbka!

    Wszelkie wysiłki zmierzające do produkcji chlorelli w warunkach naturalnych kończyły się niepowodzeniem. Jakość uzyskiwanego produktu była za każdym razem bardzo niska. Chlorella pochłania substancje toksyczne oraz bakterie chorobotwórcze z niesamowitą szybkością.

    Ta użyteczna właściwość dla naszego organizmu może być jednak problemem w naturalnych zbiornikach wodnych, jeśli hodowla nie podlega kontroli. Niemożliwe jest zabezpieczenie jeziora przed dostępem bakterii, jak również utrzymanie w nim prawidłowego pH. Dochodzi do tego jeszcze problem wybuchu elektrowni Fokushima. Finalnie taką zanieczyszczoną algą robisz rzeczywiście detoks organizmu, ale jednocześnie dostarczasz sobie nowych toksyn. I mamy błędne koło..

    Dlatego produkcja alg powinna odbywać się w sztucznych, specjalnie do tego celu zaprojektowanych zbiornikach. Zwróć uwagę, czy nabywany produkt posiada międzynarodowe znaki jakości, gwarantujące najwyższą czystość, a tym samym korzyści dla organizmu.

  • Mikotoksyny

    Mikrocystyny to toksyny, które mogą w bardzo śladowych ilościach występować w spirulinie. Są one zazwyczaj przyczyną chorób wątroby, a nawet nowotworów. Dlatego tak ważne jest odpowiednie źródło spiruliny, przebadane również pod kątem zawartości tych toksyn.

  • Skażenie preparatów witaminowych

    Gdy w grę wchodzą suplementy, nie uznaję kompromisów. Albo kupujesz dobrej jakości produkty i płacisz tym samym więcej za jakość, albo nie kupuj wcale. Więcej szkody wyrządzasz sobie spożywając zanieczyszczenia wraz z taką podejrzaną „witaminą”, niż dostarczasz sobie substancji czynnej. Jeśli chodzi o suplementy naprawdę płaci się za jakość.

    „90% preparatów witaminowych na rynku jest poważnie zanieczyszczona. Skażenie opiewa głównie o solwenty (rozpuszczalniki), metale ciężkie i lantanowce. Na dłuższą metę preparaty te wyrządzają więcej szkody niż pożytku. W rezultacie zakwaszają cały organizm, a wiadomo, że walczymy na co dzień o przeciwny efekt.”

    Takie fakty stwierdzała w swoich książkach słynna badaczka polutantów środowiskowych – Hulda Clark, która z założenia przestawała używać preparatów danej firmy, u której wykryła choć jedną skażoną partię suplementów. W swoich źródłach polecała naprawdę nieliczne firmy takie jak BRONSON Pharmaceuticals, EDOM Labs, Now Foods, które uznawała za 100% bezpieczne.

  • Certyfikaty jakości

    Zwracaj uwagę na to, czy firma wydaje stosowne świadectwa jakości. 90% rynku zalewają produkty niewiadomego pochodzenia produkcyjnego. W najlepszym wypadku po prostu nie działają, w najgorszym trują nas szkodliwymi dla zdrowia domieszkami. Osobiście mam zaufanie wyłącznie do firm, które regularnie badają swoje produkty pod kątem zanieczyszczeń i toksyn i wydają do tego stosowne świadectwa.

Jak stosować?

  • Typowa kuracja

    2 do 3 gramów (10 - 15 tabletek) dziennie. Wiele źródeł wymienia nawet 5g dziennie. Taka dawka jest dobrze tolerowane zarówno przez dorosłych jak i dzieci.

    Zażywaj po posiłkach w godzinach popołudniowych i wieczornych (w przeciwieństwie do chlorelli). Spirulina posiada wyraźne powinowactwo wątrobowe ze względu na układ aminokwasów.

    Możesz pobierać zalecaną dawkę jednorazowo lub rozłożyć ją na dwie lub trzy tury, co zresztą jest bardzo efektywną metodą.

  • Kuracja dla dzieci

    1 rok – 0.5g (2 tabletki)
    4-5 lat – 0.7g (3 - 4 tabletki)
    6 - 7 lat – 1g (5 tabletek)

  • Częstotliwość przyjmowania

    5 dni w tygodniu - resztę pozostaw organizmowi na odpoczynek. Organizm potrzebuje zarówno czasu na naprawę jak i na regenerację. Ta uwaga tyczy się każdej suplementacji, ale jest zróżnicowana zależnie od suplementu.

  • Czas kuracji: -

  • Uwagi:

    • Kobiety w ciąży i karmiące

      Produkt nie wskazany dla kobiet w ciąży i karmiących piersią

    • Zielony stolec

      Zielony stolec może być spowodowany wysokim stężeniem chlorofilu w spirulinie. Nie jest to niebezpieczny efekt. Tym bardziej nie jest to znak przedawkowania.

    • Większy jak i częstszy stolec

      Nawet w niektórych przypadkach do trzech razy dziennie. Jest to znak oczyszczania jelit i ich powrotu do zdrowego rytmu pracy

    • Bezpieczeństwo spiruliny

      Badania naukowe dowiodły, że spożycie spiruliny nawet do 1kg dziennie, nie niesie ze sobą żadnego ryzyka. Nawet, gdyby było możliwe połknąć tak dużą ilość chlorelli w ciągu jednego dnia to poza dolegliwościami ze strony żołądka w postaci uczucia ciężkości, nie przyniosłoby to żadnych skutków ubocznych. Alergiczne reakcje na chlorellę są możliwe, jednakże należą do rzadkości.

    • Uczucie wzdęcia?

      Jeżeli podczas przyjmowania spiruliny, czujesz się napęczniały, pij więcej wody oraz produktów bogatych w kwasy mlekowe: kefir, jogurt, zsiadłe mleko.

    • Phenylktonuria

      Chorzy na phenylktonurię nie powinni przyjmować spiruliny, jako że nie mogą metabolizować fenyloalaniny (aminokwasu zawartego w spirulinie)

    • Spirulina, a endotoksyny

      Spirulina zawiera niestety endotoksyny LPS. Piszę o tym, bo większość osób łyka dziś wszystko jak leci “dla zdrowia”. Akurat z tym suplementem należy uważać, robić przerwy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz