czwartek, 23 marca 2017

KARTA CHARAKTERYSTYKI - Witamina C


Witamina C dla zdrowia

  • witamina C to królowa witamin – podstawa suplementacyjna każdego leczenia
  • silne działanie antyoksydacyjne (skutecznie zwalcza wolne rodniki)
  • silne działanie odkwaszające i przeciwzapalne
  • wzmacnia układ odpornościowy
  • jest też najważniejszym budulcem kolagenu dla elastycznej skóry, zdrowych stawów i wielu innych. Pomaga utrzymać jędrny, młodzieńczy wygląd skóry
  • wypłukuje z organizmu rozpuszczalniki (solwenty)
  • badania naukowe wykazują, że Ci którzy stosują witaminę C regularnie w dużych dawkach są mniej narażeni na choroby przewlekłe i żyją dłużej

Zwróć na to uwagę !

  • Forma witaminy C

    Witamina C w przyrodzie występuje w postaci lewoskrętnej. Tylko taka forma jest dobrze przyswajana przez organizmy żywe.

    Syntetyczny kwas askorbinowy jest związkiem chemicznym prawoskrętnym i zakwasza organizm! Syntetycznej witaminy C w postaci lewoskrętnej wyprodukować się nie da. Przemysł farmaceutyczny produkuje ogromne ilości witaminy C w postaci prawoskrętnej, przyswajalnej przez organizm w niewielkich ilościach.

    Mamy oczywiście też wyekstrahowany lewoskrętny kwas askorbinowy, jednak sam kwas to nie wszystko, a łykamy go przecież dzisiaj na potęgę.. Jeśli już zażywasz namiętnie ten kwas, rób to chociaż z głową (czytaj poniżej “współdziałanie” i “uwagi”).

    Zawsze najlepszą formą witaminy C będzie ta naturalna. Wiem, mało jej w dzisiejszych owocach i warzywach. Niestety takie czasy.. Dlatego szukaj jej sproszkowanych wyciągów (camu camu, róża, acerola). 
    
    Mówisz, że to małe i drogie opakowania? Prawdą jest, że niekiedy mniejsza dawka właściwego preparatu lepiej się wchłonie w postaci naturalnej, niż większa w postaci kwasu l-askorbinowego.
    
  • Cena witaminy C

    W przypadku witaminy C (jak zresztą wszystkich suplementów) to cena świadczy o jakości. Jeśli kupujesz lewoskrętny kwas askorbinowy za 30zł, miej chociaż świadomość, że jest to chiński produkt przemysłowy, który z początku miał służyć w naszym kraju do czyszczenia basenów. Okazał się jednak strzałem w dziesiątkę jako produkt na cele prozdrowotne!

    Osobiście nie odważyłabym się spożywać go w dłuższej perspektywie.. Jestem w kontakcie z jednym chemikiem i dobry chemik „na oko” potrafi ocenić, czy takowy kwas kwalifikuje się w ogóle na jakość „spożywczy”, nie wspomnę o „technicznym”!

    Nie licz na to, że kupisz dobrej jakości sypką witaminę C za 30zł. Taka po prostu nie istnieje.
    

    Niestety na marne szukać dziś kwasu l-askorbinowego w cenie 100zł za kg, jak to jeszcze miało miejsce w 2016 roku. Tani chiński produkt przemysłowy wyparł całkowicie nasz rodzimy z rynku. Żeby mieć swój czysty kwas l-askorbinowy, na własne zamówienie zlecałam chemikowi jego oczyszczanie. To oczywiście kosztowało. Myślisz, że producenci robią taki ukłon w stronę klienta?

  • Certyfikaty jakości

    Zwróć uwagę na to, czy firma wydaje stosowne atesty jakości. 90% rynku zalewają produkty niewiadomego pochodzenia produkcyjnego. W najlepszym wypadku po prostu nie działają, w najgorszym trują nas szkodliwymi dla zdrowia domieszkami.

    Większość sprzedawana jest jako „czda” (czyste do analiz), bo określenie “czda” przyciąga dzisiaj pożeraczy witaminy C jak magnes.

  • Jakość produktu

    Jakość produktu chemicznego o nazwie „spożywczy” nie nadaje się do wewnętrznej suplementacji! Ten parametr jest często błędnie interpretowany, bo „spożywczy” wydaje się odpowiedni do spożywania. Nic bardziej mylnego! Jakość „spożywcza” to parametr, który mówi o tym, że produkt może być wykorzystywany na cele produkcji spożywczej (np. do konserwacji żywności) lub na cele domowe (np. odpleśnianie produktów lub wekowanie).

    Wbrew ogólnemu pojęciu, do celów suplementacji nadaje się wyłącznie produkt o jakości „czysty” lub „czysty do analizy”. „Czysty” w rzeczywistości to w praktyce to samo co „czysty do analizy”. Różni je jedynie wymóg zakresu dokładności badań i liczba miejsc po przecinku w wynikach. Za tym idzie też i cena. Ale jak już wspomniałam sam kwas to nie wszystko..

Jak stosować?

  • Typowa kuracja

    Dr Linus Pauling (podwójny noblista) ocenił w swoich badaniach, że człowiek potrzebuje 1.5 - 4 gram witaminy C dziennie, a w stanach infekcji ponad 6 gram. Sam dziennie przyjmował 3-12 gram tej witaminy twierdząc, że taka ilość może wydłużyć życie o 12-18 lat.

    Generalnie zasada uzupełniania niedoborów jest taka, żeby brać witaminę C do momentu wywołania biegunki. Jeżeli czujesz, że coś zaczyna się dziać, zmniejszasz dawkę tak, aby biegunki nie wywołać.

  • Częstotliwość przyjmowania

    5 dni w tygodniu - resztę pozostaw organizmowi na odpoczynek. Organizm potrzebuje zarówno czasu na naprawę jak i regenerację (ta uwaga tyczy się każdej suplementacji, ale jest zróżnicowana zależnie od suplementu)

  • Czas przyjmowania: -

  • Współdziałanie

    Jeśli przyjmujesz sam kwas l-askorbinowy, łykaj go zawsze w towarzystwie bioflawonoidów cytrusowych. Takie połączenie zapewni biodostępność witaminy C i jej dobre wchłanianie w organizmie. W takiej kompozycji witamina C występuje zawsze w naturze, jak również w wyciągach typu camu camu, róża, acerola.

    Co to oznacza w praktyce? Pij kwas l-askorbinowy np. ze świeżym sokiem z cytryny lub zjedz do tego jakiś owoc.

  • Uwaga

    Najlepsza postać kwasu -l-askorbinowego to askorbinian sodu. jest to inaczej alkaliczna forma witaminy C - znacznie łagodniejsza dla żołądka.
    

    Pamiętaj, że witamina C w dużych dawkach ma działanie zakwaszające. Jeśli więc łykasz ją np. przy grypie w ilości 10g dziennie i więcej, askorbinian sodu jest koniecznością! Przy dużej ilości witaminy C w postaci samego kwasu możesz mocno podrażnić sobie śluzówkę żołądka, a przy dłuższym takim stosowaniu nabawić się wrzodów.

    Askorbinian sodu uzyskasz samodzielnie mieszając dobrej jakości sypki kwas l-askorbinowy z dobrej jakości wodorowęglanem sodu (potocznie sodą oczyszczoną) w wielkości przykładowo ¼ - ½ łyżeczki.

    Nigdy nie kupuj na te cele sody ze sklepu spożywczego! Taka soda ma jakość „spożywczej”, jest zanieczyszczona różnymi stabilizatorami i nie nadaje się na suplementację. Jakość sody musi być co najmniej „czysta”.

Zdrowotne przepisy

  • Odpleśnianie produktów

    Wsypuj witaminę C (wystarczy sam kwas l-askorbinowy) do wszystkich produktów, które zawierają pleśń. 500 mg do 1 g witaminy C wystarczy, aby zneutralizować tę groźną aflatoksynę:

    • makaron, ziemniaki, ryż - wsyp witaminę C podczas wrzenia
    • kupne soki, syropy, piwo, wino, ocet - wsyp wit C do produktu i odczekaj 10 minut
    • dżem - wsyp do słoika wit C i odczekaj 10 minut, dodatkowo posypuj kanapkę witaminą C
    • miód - rozpuść i wymieszaj miód z witaminą C.
    • od pleśni nie da się niestety uratować chleba, orzechów, owoców, czy pomidorów

Powiązane artykuły

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz