wtorek, 27 czerwca 2017

Co w praktyce jest glutenem, a co nie? W jakich produktach możesz znaleźć gluten?



Największy problem z glutenem polega na tym, że wszędzie go pełno. Tak mocno się rozpowszechnił, że prawo nie wymaga wymieniania go na etykiecie i w rezultacie gluten ukrywa się pod innymi nazwami takimi jak „hydrolizowane białko roślinne”, „skrobia roślinna”, „białko roślinne”, czy nawet „naturalne aromaty”.

Gluten to ziarno, które ma spajać



Gluten to białko występujące w wielu zbożach, zawiera go:

  • pszenica
  • pszenica kamut
  • pszenżyto
  • żyto
  • jęczmień
  • semola
  • orkisz

Glutenu nie zawiera:

  • ryż
  • proso
  • kukurydza
  • komosa ryżowa
  • owies – jednak tylko teoretycznie, gdyż wszystkie odmiany owsa zawierają gluetn z uwagi na magazynowanie i skażenie

Wszystkie zboża w jakiś sposób szkodzą, jednak najgorsza ze wszystkich jest pszenica. Jest gluten i gluten, a białka glutenowe pszenicy są najbardziej alergenne.

W jakich produktach szukać glutenu?



Zanieczyszczenie krzyżowe zbóż

Zboża na pozór bezglutenowe:

  • ryż brązowy
  • komosa ryżowa
  • owies

Bezglutenowość powyższych produktów jest tylko pozorna. Badania, których wyniki opublikowano w 2010 r. na łamach Journal of the American Dietetic Association wykazały, że w ponad połowie z 22 poddanych analizie zbóż bezglutenowych wykryto ślady glutenu.

Chodzi o zanieczyszczenie kryżowe. Wystarczy bliskość roślin glutenowych, aby sąsiednie uprawy miały charakter glutenowy. Dzisiaj nie są to przypadki odosobnione, to raczej rutyna.

Do zanieczyszczenia kryżowego może dojść:

  • na polu
  • w fabryce
  • podczas transportu
  • w sklepie spożywczym
  • w spiżarni
  • w lodówce
  • na blacie kuchennym

Pokarmy imitujące gluten

W skutek wspomnianej reakcji krzyżowej, układ immunologiczny myli niektóre pokarmy z glutenem i w efekcie traktuje je podobnie. Po spożyciu zalewa organizm związkami chemicznymi mającymi wywołać stan zapalny.

Reakcja taka zwiększa ryzyko, że zwykły stan zapalny przerodzi się w przewlekły. Te pokarmy z pewnością mogą spotęgować objawy choroby autoimmunologicznej.

Pokarmy, które organizm myli z glutenem:

  • kukurydza
  • nabiał (w tym białka w serwatce)
  • proso
  • owies
  • ryż
  • drożdże (w tym piwo)

Czy pokarmy bezglutenowe są bezpieczne?


Niestety nie. Zawierają zazwyczaj inne zboża, które działają podobnie jak pszenny gluten. Praktycznie zawsze zawierają ryż, kukurydzę albo owies.

Ponadto produkty z których gluten się ekstrachuje to już substancje GMO, na które nasz organizm również “reaguje alergicznie”.

Dla osób chorych na choroby autoimmunologiczne jedynym wyjściem jest całkowita rezygnacja z jedzenia zbóż i jakiejkolwiek ekspozycji na szkodliwe ich białka.

Czy zakwas w chlebie rozkłada gluten?


Istnieją badania (patrz źródła), które wskazują na to, że kiszenie zakwasu powoduje zmiany w strukturze glutenu. Gluten działa wtedy mniej alergicznie, gdyż zakwas dostarcza bakterii probiotycznych i enzymów trawiennych (pepsyna i pankreatyna), które go rozkładają. Nie do końca jednak stwierdzono, u kogo to działa, a u kogo nie.

Przez trzy miesiące eksperymentowałam z chlebem na zakwasie i czułam się w porządku. Wydaje mi się, że proces fermentacji zakwasu rozkłada gluten dość skutecznie. Osobiście nie obserwuję znaczącego nasilenia bólu i pogorszenia ogólnego samopoczucia, gdy jem taki chleb. A gdy zdarzy mi się zjeść napompowaną pszenną bułę, i owszem. Wydaje mi się, że zakwas w chlebie jest czymś, co mój organizm jakoś toleruje.

Niemniej jednak na zakup takiego gotowego chleba zdecydowałabym się chyba tylko w lepszej piekarni. Pamiętajcie, że chodzi o zakwas naturalny, bez drożdży.

Na codzień piekę sobie chlebki własnej roboty.

Wnioski

Czytając powyższe można się tylko załamać. To oczywiste, że nie sposób uniknąć glutenu w dzisiejszych czasach! Żyjemy w chorej krainie.. Nie zmienia to jednak faktu, że chorujemy. Nie bardzo też jest się gdzie przeprowadzić? Cywilizacja dotyka nas praktycznie wszędzie.Co zatem robić?

Bardzo rozsądnym podejściem jest potraktować całą powyższą listę poważnie, szczególnie w pierwszym miesiącu leczenia jelit (patrz – 30 Dniowa Dieta Autoimmunologiczna), aby ugasić płomień zapalny w organizmie.

Gdy organizm się już uspokoi, stopniowo możesz wprowadzać tzw. „glutenowe” produkty krzyżowe. Powoli spuszczasz z tonu i przechodzisz na dietę mniej rystrykcyjną (patrz – Moja Dieta Autoimmunologiczna) według Instruktażu Diety.

Co do produktów kosmetycznych.. smutne fakty o glutenie potwierdzają jedynie jak ważny jest wybór dobrych jakościowo kosmetyków (czytaj więcej).

Miej też na uwadze, że

Gluten jest bardzo dużym białkiem i wyczyszczenie go z systemu może zająć Ci miesiące, a nawet lata.





Czytaj więcej:

Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17265872
Amy Myers, The Autoimmune Solution, 2015

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz